mandag den 21. maj 2012

Fanget i hundelovens fejltolkning af Vinnie Vinther Sørensen



Sagen om Tenzo, min dejlige hund.
Theresa har været så sød og spørge mig om jeg ville skrive hele min historie fra start til slut, så hun kunne sætte det på hendes blog, og jeg kunne selvfølgelig kun sige ja.

Nogen af jer har nok tidligere læst om min sag på facebook angående min hund Tenzo.
Men til jer der ikke har læst om det så har i muligheden for det nu.
Jeg vil gerne dele hele det forløb jeg har været igennem fordi jeg synes det er vigtig at vi hundeejere står sammen, hjælper hinanden og deler de erfaringer vi har fået efter den nye (undskyld udtrykket) latterlige lorte hundelov trådte i kraft. Hvad har politikkerne vist os? De har vist os at den nye lov ikke har gjort gavn nogen steder og at man bare kan godtage en lov og ignorere alle de advarsler de har fået.
Jeg ved at jeg ikke er den eneste hundeejer som er kommet i klemme i den nye hundelov.
Den hundelov har kun ramt uskyldige hundeejere og politikkerne fatter ikke at det er i den anden ende af snoren problemet er.

Men nu skal i høre min historie.
Først vil jeg gerne lige sige at mine hunde betyder alt for mig, de er dem der giver mig smil på læben hver morgen når jeg vågner og hver aften inden jeg skal sove. Jeg er villig til og kæmpe enhver kamp for mine hunde, uanset hvad der skal til.



Jeg er den stolte ejer af tre dejlige og søde hunde. Der i blandt er min Amerikanske staffordshire terrier Tenzo som er født d. 22. februar 2010.
Det startede med at jeg en fredag var nede og handle i den lokale super best hvor blandt andet min veninde arbejder og vores nabo. Min veninde kom hen til mig og skulle sige fra min nabo af at Tenzo altså havde været oppe ved dem og hoppe op af deres barnevogn, og om jeg ikke kunne holde min hund inde. (Det skal lige siges at Tenzo kun har hoppet op af barnevognen fordi han virkelig elsker små børn). Jeg sagde selvfølgelig at jeg nok skulle få styr på det og ikke vidste at han havde været oppe ved dem.
Undre mig lidt over hvorfor naboerne ikke selv kommer og siger det til os. Vi bider ikke!!
Jeg kom hjem og så at han havde haft bidt sig ud af sin hundegård mens vi har været på arbejde.
Det er selvfølgelig forkert at han har været rendt ud men jeg troede ikke at det vil ske fordi det aldrig er sket før. Og det er forkert at han hoppede op af barnevogn for i værste fald kunne han jo have væltet den, men det har jo ikke været hundens hensigt og det skete heldigvis ikke.
Min kæreste og jeg fik hurtigst muligt lavet hundegården igen så det ikke skulle ske igen.
Om søndagen stod politiet så ude foran vores dør og bankede på, de havde fået en anmeldelse om en løsgående KAMPHUND, ja de sagde kamphund. Det viser bare hvor uprofessionelle de er.
Poltiet sagde at de skulle have hunden med det samme, både min kæreste og jeg sagde til dem at det kunne de godt glemme alt om. De gav os et brev i hånden hvor der stod at vi havde 5 dage og efter de 5 dage så ville de komme og hente hunden.
undskyld mig, men naboerne må virkelig have haft ondt i røven efter min mening!

Jeg snakkede efterfølgende med naboerne som sagde at det ikke var dem der havde meldt det til politiet og jeg troede selvfølgelig at det var rigtigt fordi, at hvis han nu havde været bidt sig ud af sin hundegård så kunne han jo også have været rendt andre steder hen.
Men så modtog vi afhøringsrapporten hvor i jeg så kunne se at dem der altså havde anmeldt det var naboerne. Jeg må indrømme at jeg blev stik tosset over at de havde løget for mig. Hvorfor kunne de ikke bare være ærlige og sige at det var dem som havde meldt det politiet?
Min kæreste og jeg var begge to på arbejde d. 24/10-11 og jeg blev ringet op af min kæreste og kunne med det samme høre at der var noget galt på hans stemme. Han sagde at politiet havde været og hentet Tenzo og jeg vidste slet ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv, begyndte og græde og kunne slet ikke stoppe igen. Jeg vil have min hund tilbage og det skulle være nu!!!
Da vi kom hjem samme dag lå der en lille lap papir i postkassen fra de politifolk der havde hentet Tenzo pg der stod ” vi har d.d. været og hente din hund Tenzo, der if. tidligere udleveret skrivelse skulle anbringes i politiet varetægt. Hunden der stod i hundegården i haven er medtaget og anbragt i politiets varetægt. Du skal have udleveret ny skrivelse, og såfremt vi ikke har mødtes når du læser dette brev bedes du ringe til mig. Mvh XXXX”. Politiet havde anbragt Tenzo i en hundepension, vi måtte ikke få at vide hvor det var og vi måtte heller ikke se ham.
Folk tænker sikkert nok hvorfor jeg ikke bare havde skyndt mig at fjerne hunden inden politiet kom, ja jeg havde så inderligt lyst til at flytte Tenzo et andet sted hen så politiet ikke kunne tage ham, men vidste at uanset hvad så skulle de nok finde ham og tænkte at hvis jeg gemte ham så vil det nok bare gøre hele sagen værre. Men jeg vidste godt at det ikke var slut endnu, jeg skulle nok sørge for at han kom hjem igen.

Nu gik sagen for alvor i gang. Min kæreste og jeg samlede alle papirerne fra politiet og skyndte os at køre ned til advokaten så han kunne tage et kig på sagen.
Han fik kigget på sagen i løbet af et par dage fik vi et opkald fra ham. Desværre var det ikke en god nyhed han kom med, han sagde at vi ikke skulle gå videre med sagen fordi vi ikke havde den store chance for og vinde og det var selvfølgelig ikke det jeg havde regnet med og få at vide.
Min verden var styret sammen og kunne ikke vænne mig til tanken om at han ikke længere var hos mig, det var så frygteligt at komme hjem til et hus der bare var tomt. Jeg græd og græd og græd, men jeg ville ikke opgive håbet om at få min hund hjem igen, jeg vil kæmpe og kæmpe.

Jeg lavede en masse statusopdateringer på facebook om min hund, og der var mange folk der fulgte med og bakkede mig op. Min søster havde fortalt sine veninder om den situation jeg var havnet i og der var så en af hendes veninde som anbefalede mig at kontakte den forening der hedder Fair dog, som er en forening der hjælper hundeejere som er kommet i klemme i loven. En forening der har givet sig tid til at sætte sig ind i loven og som efterhånden kender den ud og ind.
Så håber ikke der er andre hundeejere der ligesom mig ville vælge at kontakte en advokat, problemet med advokaterne er at de ikke kender hundeloven og ikke har den tid det tager for at sætte sig ind i den, så de fleste vælger ikke at tage sagerne fordi de ved der er en rimelig stor chance for at de taber. Så lov mig at i kontakter fair dog med det samme!

Jeg valgte at skrive til foreningen for det var den eneste mulighed der var for at få min hund igen.
Jeg blev godt modtaget af Charlotte som med det samme sagde ja til at hjælpe mig med sagen. Hun var slet ikke i tvivl om at sagen var direkte latterlig og at jeg nok skulle vinde sagen og det var bare de bedste nyheder jeg kunne få.

Charlotte har været en stor hjælp for mig i gennem hele forløbet. Hun fik lov til at overtage min sag og skrive de breve der skulle sendes til politiet, og skrive hendes begrundelse for hvorfor hun ikke mener at de har retten til og tage min hund og hvorfor den ikke skal aflives.
Jeg var slet ikke i tvivl om at Mette Haugen (politifuldmægtig) ville gøre alt for at få min hund aflivet, uanset hvad vi skrev så fandt hun på nye undskyldninger.

Først modtog vi et brev hvor i der stod at Tenzo skulle aflives fordi vi havde erhvervet ham efter den 17 marts 2010 hvor overgangsordningen startede. Ja det er korrekt at vi fik ham efter, men vi havde lavet en købskontrakt på Tenzo da han var omkring 2 uger gammel, det vil sige at hunden faktisk er i vores besiddelse og derfor kan politiet ikke aflive ham.
Så modtag vi et brev at Tenzo skulle aflives fordi de mente at han havde fået ejerskifte. Det er så noget politiet selv har opdigtet, på daværende tidspunkt boede min kæreste og jeg ikke sammen, da vi havde lidt problemer i vores forhold og Tenzo er registreret i mit navn men boede ude ved min kæreste (hvor han også er opvokset). Men det er ikke ulovligt at lade nogen passe sin hund bare det ikke er i en længere periode og det har det aldrig været for jeg var på bopælen hver evig eneste dag alligevel, så derfor kan de heller ikke aflive ham på det grundlag.
Så fik vi endnu et brev om at de ville aflive Tenzo fordi politiet mener at han var blevet chipmærket for sent. Aldrig har jeg nogensinde hørt noget så latterligt. De vil aflive en hund fordi den er chipmærket for sent? Tag jer nu sammen. Ja vi var lidt længe om at få Tenzo chipmærket og der står vist i loven at de skal chipmærkes inden de er 4 måneder, politiet kan derfor give os en bøde for ikke at have overholdt reglen men de har på intet tidspunkt ret til at aflive hunden.
Mette Haugen prøvede virkelig hvad hun kunne for at jeg ikke skulle få min hund igen, jeg synes bare det er forfærdeligt at hun ikke selv kunne se hvor langt ude de var til sidst. De havde intet på hunden til sidst og så gik de vel i panik og bare fyrede et eller andet af. Men Charlotte fik pillet deres beskyldninger ned en efter en og til sidst var de på bar bund.

Det var en sag der trak længere og længere ud, og havde ikke regnet med at den skulle trække så meget ud. Men der skal jo sendes papirer frem og tilbage og der skal gøres en masse overvejelser inden osv.
Men efter næsten to måneder hvor min hund havde været i politiets varetægt, så overgav de sig og min kæreste blev ringet op at vi godt måtte hente ham. Jeg kunne desværre ikke selv komme med ud og hente ham da jeg var på arbejde. Min kæreste fik at vide at han kunne hente ham ved en hundepension i Arden. Og han blev ikke mødt med glæde af dem som var ved hundepensionen, de var godt sure over at vi havde fået lov til at få ham igen og det eneste de sagde, var at de nok skulle huske og sende en regning, men så var der en af de andre der sagde at regningen skulle sendes til politiet fordi det var dem der havde tabt sagen. Da jeg endelig fik fri skyndte jeg mig hjem. Det var da den bedste julegave man nogensinde kunne ønske sig, jeg har aldrig i mit liv været så glad, at se hans dejlige ansigt igen som lyser op når han kigger på en, kunne ikke stoppe med at kramme ham og kysse ham.
Charlotte sagde til mig at det var vigtigt at han fik masser af kærlighed og det var vigtigt at vi kom ud og gå med ham nu når han sikkert bare havde lagt inde i en celle i næsten 2 måneder. Og jeg tænker da stadig på om de overhovedet har behandlet ham ordentlig nu når de var så sure over vi fik ham igen, det var tydeligvis mennesker som ikke bryder sig om muskelhunde.
Han blev rigtig forkælet og gik masser af lange ture med ham, kan slet ikke beskrive hvor mange følelser der løber igennem en under sådan en periode. Jeg var så glad for at have ham hjemme igen og jeg vidste jeg ville gøre alt for at der aldrig skulle ske sådan en forfærdelig ting igen.
Min kæreste og jeg fik sagt et hegn op om hele vores grund der er 2 meter højt, fordi at hvis man ejer en listehund skal man ifølge den nye hundelov have et hegn der er 1,80 meter højt. Og jeg ville ikke risikere at han skulle bide sig ud af sin hundegård igen og så bare kunne rende sin vej, nu kunne han kun blive på grunden.

Når man er allermest inde i lykken og tror alting er godt igen, ja så modtager man d. 10/1-12 en opgørelse fra poltiet vedrørende et bødeforlæg der udgør et beløb på 11.992,25 kr. altså det vil sige en bøde på 9.000 kr. og 2.992,25 for transport, ophold, annonce mm. Politiet mener at vi skal betale bøden fordi de mener at Tenzo fra han var 4 måneder gammel ikke har haft halsbånd på. LØGN!!! Tenzo har altid haft halsbånd på men han har ikke altid haft hundetegn på og fordi de mener at han har færdes på stier, offentlige veje og i et bymæssigt område. LØGN IGEN!! Nu er det sådan at min kæreste og jeg bor på landet, der er langt op til naboen så det vil sige det IKKE er bymæssigt område. Ingen kan bekræfte at Tenzo har rendt på vejen, for den nemmeste vej op til naboen er over markerne, og naboen har kun set hunden inde på deres grund. For det andet så er der slet ingen stier i nærheden af hvor vi bor. Og så står der at vi ikke har haft hunden forsikret. LØGN!! Jeg har altid haft Tenzo forsikret i IF forsikring og har papir på det. Og så til sidst en bøde for at han har rendt uden mundkurv. FLOT!!! Jeg vil da ikke give min hund mundkurv på når den er på VORES GRUND og inde i hundegården, det er selvfølgelig uheldigt at han bider sig ud, men vil politiet have at han skal have mundkurv på i sin hundegård? Så han hverken kan få mad eller vand en hel arbejdsdag? Det er sku da for dumt, det kunne jeg aldrig drømme om at gøre ved min hund.
På brevet står der ”hvis de kan erkende jer skyldig og betaler bøden samt eventuelle sagsomkostninger, skal de betale beløbet seneste 20 dage fra i dag”.
Vi sendte et brev tilbage til politiet hvor i der stod at vi ikke kunne erkende os skyldige og at vi nægter at betale bøden for en sag de har tabt.

Så modtog vi et brev fra retten i Aalborg som vi selvfølgelig havde regnet med nu når vi havde nægtet at betale bøden og ikke kunne erkende os skyldige. D. 10/2-12 modtog vi indkaldelsen til retsmøde som skulle foregå i Aalborg på Badehusvej 17, tirsdag d. 24 april 2012 kl. 12:05.

Under hele forløbet havde vi stadig fair dog med os, og Charlotte lovede at tage hele vejen fra Sorø til Aalborg for og kunne hjælpe os i retten. Og det er jeg hende evig taknemlig for at hun ville.
Det blev tirsdag d. 24. april og retsmødet skulle starte, desværre for politiet blev retsmødet ikke særlig langt. De var dybt uprofessionelle og slet ikke styr på deres ting.
For det første troede de at vi havde erkendt os skyldige og gerne ville betale bøden. MEN hvorfor havde de så indkaldt os til en ret sag?? De havde ikke indkaldt deres vidner, altså naboerne. De havde ikke sikret sig at Tenzo var forsikret, og de mente stadig at Tenzo havde befundet sig på offentlig vej. Stor fejl fra Nordjyllands politi. Retsmødet nåede ikke engang og vare i en time, så vi kunne alle gå hjem igen og så ville poltiet indkalde os til en ny retssag. Synes det er så uprofessionelt af dem! Det er spild af folks tid at de ikke har styr på deres ting og de tager ikke hensyn til at Charlotte er kommet helt fra Sorø af for at deltage.



Så kan fortælle jer at sagen endnu ikke er færdig. Vi kæmper stadig for ikke at skulle betale for bøden. Men Charlotte fik pillet dem godt og grundigt ned ved det sidste retsmøde og de har ikke særlig meget at komme efter, de er på bar bund.
Jeg vil gerne opl
yse jer om at vi er indkaldt til retsmøde igen d. 24. september 2012. Håber at, i vil bakke mig op og støtte mig i min sag.
I er velkomne til at kommentere eller skrive til mig personligt hvis, i har spørgsmål eller måske selv kæmper med en sag og har brug for hjælp. Jeg skal nok give en update når vi har været i retten igen.

Jeg vil gerne sige tusind tak til fair dog for alt den hjælp vi har modtaget indtil nu. Jeg vil opfordre andre hundeejere til at donere et beløb og evt. blive medlem af fair dog, da det er en helt igennem velorganiseret forening der har styr på tingene og som kender loven. Fair dog er en foreningen der tager imod alle hunde uanset race og herkomst.
I kan henvende jer på deres hjemmeside 
og læse meget mere om der mål og deres angementer 
og i kan finde dem på facebook: 

Eller kontakt dem på:
Foreningen Fair Dog
Krøjerup Overdrev 25
4180 Sorø
Tlf. nr.: 60 19 43 12
Uden fair dog så havde jeg aldrig nogensinde fået min hund hjem igen. Deres hjælp har været ubeskrivelig og jeg kan ikke takke dem nok.
De har en kæmpe plads i mit hjerte og jeg værdsætter virkelig det de har gjort for mig og min kæreste.



Personlig note fra blogejer:
Det er ikke rimeligt at folk chikaneres i den grad, som denne historie viser
Det er ganske enkelt uprofessionelt hele vejen igennem
Har du en historie du gerne vil dele, kan du skrive til min fbprofil
Theresa Kjær
http://www.facebook.com/Luffegaas

ønsker du at følge med i hvad der sker i henhold til loven mv kan du synes godt om fansiderne
Muskelhunde skal forblive i Danmark
http://www.facebook.com/muskelhunde
Hundeloven-en ommer
http://www.facebook.com/Hundeloven

1 kommentar: